3 KUNSTVLUCHTEN (Facultatief)

  • Geen kunstvluchtoefeningen beneden 300m, niet bij slecht zicht en niet bij turbulentie of sterke thermiek  
  • Elke oefening eerst met een instructeur in de tweezitter oefenen  
  • Controleer in het vlieghandboek welke kunstvluchtoefeningen met welke maximale snelheden zijn toegestaan  
  • Vooraf de dienstdoende instructeur vragen of je kunstvluchtoefeningen mag uitvoeren  
  • Uitkijkprocedure binnen en buiten de cockpit  
  • Binnen: parachute om / geen losse voorwerpen / de riemen goed vast / remkleppen gelocked en de trim op normale snelheid  
  • Buiten: een linker- en rechterbocht maken om te zien of er geen andere vliegtuigen in de buurt of onder je zijn / niet boven bebouwde kom of mensenmassa / start de oefening tegen de wind in / neem een lijnkenmerk  
  • Bij een ongewenste vliegstand: met de neus omhoog, dan dwarshelling aanrollen; met de neus omlaag, dan dwarshelling afrollen  
  • Bij een 'tailslide' of steile overtrek: roeren blokkeren: d.w.z. Voeten neutraal / Rolroer neutraal / Hoogteroer neutraal  
  • Bij dreigende overschrijding van de snelheid: beheerst de snelheid eruit trekken en de remkleppen voorzichtig maar wel volledig openen  
De kunstvluchtoefeningen die hier beschreven worden, zijn facultatief. Je kunt ze overslaan. Lang niet alle tweezitters of overgangstrainers zijn toegelaten en uitgerust tot (aanwezigheid g-meter) het maken van kunstvluchtoefeningen. Zijn zij dat wel, dan kun je overwegen om ook deze oefeningen te leren. Het verhoogt je beheersing van het vliegtuig. 

Kunstvliegen is niet iets wat je jezelf even leert. Het moet goed voorbereid, onder begeleiding in de tweezitter en later vanaf de grond gadegeslagen, worden geoefend. Lees voordat je kunstvluchten gaat maken nauwkeurig wat er in het handboek van het betreffende type zweefvliegtuig staat over de toegestane figuren en de maximale snelheden. Ook wanneer je de oefeningen al beheerst: meld altijd vooraf de dienstdoende instructeur dat je ze gaat doen. Voor het maken van kunstvluchtoefeningen behoef je niet eerst je GPL te hebben. Een vergevorderde solist kan er al mee beginnen. 

Wil je het kunstvliegen echt goed in de vingers krijgen, volg dan een cursus kunstvliegen bij een instructeur die hier zelf een speciale opleiding voor gevolgd heeft, of volg zelf zo'n opleiding (o.a. op Terlet). Het is de beste methode om het efficiënt en goed begeleid te leren. Het extra voordeel van zo'n cursus is dat je door het kijken naar kunstvluchten van anderen veel kunt leren. Lees ook de: Syllabus Opleiding Kunstvliegen.