1.11 OPSPORING EN REDDING
1.11. SEARCH AND RESCUE
- 1.11.1 SAR (Search And Rescue)
- 1.11.2 ELT (Emergency Locator Transmitter)
- 1.11.3 Taken gezagvoerder in de buurt van een vliegtuig in nood
- Samenvatting 1.11
In ICAO Annex 12 staat dat de aangesloten ICAO-landen in hun gebied een Search And Rescue dienst moeten opzetten die 24 uur per dag operationeel is. Deze SAR-dienst moet samenwerken met de SAR-diensten van de buurlanden.
1.11.1 SAR (SEARCH AND RESCUE)
Bij een vermissing van een vliegtuig of een schip komt de SAR in actie. Search And Rescue is een wereldwijd systeem om overal op aarde bij een vermissing te starten met de opsporing en de hulpverlening aan mensen zodra het vermiste schip of vliegtuig gevonden is. Het is een onder leiding van de VN (Verenigde Naties) opgezet systeem, zodat waar mensen ook varen of vliegen, er een SAR-service beschikbaar zal zijn voor als dit nodig is.
In Nederland is de SAR ondergebracht bij de kustwacht. De schepen van de KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij) nemen er aan deel en er zijn SAR-helikopters die bij vermissing in actie komen.
1.11.2 ELT (Emergency Locator Transmitter)
Een ELT (Emergency Locator Transmitter) is een noodbaken die in het vliegtuig ingebouwd kan worden. Voor een ELT is een vergunning nodig. Zie: Agentschap Telecom. Bij een ongeval zendt het een noodsignaal op 406 MHz uit, en bij sommige types ook de GPS-coördinaten. In een ELT zit een schakelaar die de ELT in werking zet bij een crash.
Een ELT zendt zijn informatie (GPS-positie en unieke registratiegegevens) via satelliet (406 MHz) naar een grondstation. De informatie wordt geverifieerd en verzonden naar een Rescue Coördinatie Centrum in het land/de regio waar vandaan het noodsignaal vermoedelijk is verstuurd. Dit Centrum is verantwoordelijk voor het opstarten van de daadwerkelijke zoek- en reddingsactie.
Een ELT is in veel landen verplicht voor motor(zweef)vliegtuigen. In de Staatscourant staat: Alle vliegtuigen die internationale vluchten uitvoeren als General Aviation, voor welk het bewijs van luchtwaardigheid is afgegeven na 1 juli 2008, zijn uitgerust met ten minste één ELT die automatisch geactiveerd wordt.
1.11.3 TAKEN GEZAGVOERDER IN DE BUURT VAN EEN VLIEGTUIG IN NOOD
Wanneer een gezagvoerder constateert dat een ander vliegtuig in nood verkeert dan blijft hij, als dat mogelijk is, in de buurt van het vliegtuig in nood. Hij geeft dan aan de verkeersleiding de plaats en de tijd van het vliegtuig in nood door.
Samenvatting 1.11 SAR (SEARCH AND RESCUE)
|