7.4 ICAO-VLIEGPLAN
Voor het vliegen in gecontroleerd luchtruim is volgens de richtlijnen van ICAO een vliegplan verplicht. Wie de grens met een ander land overgaat moet ook een vliegplan indienen. Zweefvliegers vliegen meestal in ongecontroleerd luchtruim, maar als je de grens met een ander land overgaat moet je op de hoogte zijn van de luchtvaartregels van het land dat je binnenvliegt.
Verschillende landen verspreiden een gids met de plaatselijke luchtvaartreglementen.
- Nederland: www.ais-netherlands.nl
- Frankrijk: www.sia.aviation-civile.gouv.fr
- Duitsland: www.dfs-ais.de
Vooral zweefvliegtuigen van clubs bij die bij de grens liggen gaan dagelijks geregeld over de grens zonder daar te landen. Duitsland en België laten zweefvliegers die de grens oversteken zonder vliegplan ongemoeid, maar voor bijvoorbeeld de grens met Frankrijk moeten ook zweefvliegers een vliegplan iindienen. Motorzwevers moeten altijd voordat ze de grens oversteken een vliegplan indienen.
Het indienen van een vliegplan:
- Dient te gebeuren minstens 60 minuten voor de vlucht, maar niet meer dan 120 uur (5 dagen) vóór de vlucht,
- Je kunt ook een formulier op interrnet invullen. Daarvoor ga je naar de home briefing pagina van de LVNL https://hbs.ixosystem.eu en klik daar op Homebriefing. Om deze dienst te kunnen gebruiken dien je wel geregistreerd te zijn. Dit is gratis en gebeurt vrijwel ogenblikkelijk.
- Voor de te gebruiken afkortingen en letters zie: de AIP ENR 1.10 - 1.4
-
Ga naar : vliegplan.pdf
Wanneer een vertraging optreedt van meer dan 30 minuten EOBT (Estimated Off-Block Time = wanneer het toestel van zijn standplaats beweegt om te vertrekken) moet het vliegplan gewijzigd worden of opnieuw worden ingediend. Zo'n wijziging in het flightplan kun je ook telefonisch doorgeven aan het Flight Service Centre (ARO van EHAM) op 020-406 2315.
Sluiten vliegplan
Een vliegplan moet zo snel mogelijk na de vlucht worden gesloten. Land je in Nederland op een vliegveld waar verkeersleiding wordt gegeven dan hoef je het vliegplan niet zelf te sluiten. Vraag dan of je vliegplan gesloten is. Land je op een veld zonder verkeersleiding dan moet het vliegplan telefonisch bij de dichtstbijzijnde luchtverkeersdienst worden gesloten.
Ook indien de vlucht door bijvoorbeeld weersomstandigheden gewijzigd dient te worden, dient het na de vlucht gesloten te worden. Wijziging tijdens de vlucht dienen per radio gemeld te worden.
In het vliegplan staan tijden vermeld waarop de vlieger denkt aan te komen boven een bepaald navigatiepunt of op een luchthaven. Wanneer een vliegtuig zich niet tijdig heeft gemeld, dan zal de luchtverkeersleiding een zoekactie opstarten (search and rescue).