8.14 NOODUITSTAPSYSTEEM
Vliegtuigfabrikanten blijven investeren in veiligheidsmaatregelen. Een recent voorbeeld is de verstevigde, crashbestendige cockpit. Ook zijn we al een tijdje gewend om met parachutes om te vliegen welke keurig passen in uitsparingen in de rugleuning. Sommige zweefvliegers gebruiken het rode metalen oog in de cockpit om via een ‘static line’ het ripcord van hun parachute aan te bevestigen. Zodra ze ‘uitstappen’ en op voldoende afstand van het vliegtuig zijn, opent de parachute dan automatisch. Het uitstappen zelf kan in sommige gevallen nog wel eens lastig zijn, vooral als er hoge g-krachten aanwezig zijn.
8.14.1 Nooduitstapsysteem
Een zeer recente ontwikkeling is het nooduitstapsysteem (emergency bail-out system). Dit bestaat uit een opblaasbaar luchtkussen onder de zitting welke binnen één seconde kan worden opgeblazen vanuit een drukcilinder/gasfles. Activatie is een twee-staps proces. Eerst dient de noodafwerphendel van de kap te worden bediend, pas daarna kan de hendel van het nooduitstapsysteem worden bediend. Dit is om te voorkomen dat de piloot tegen de kap wordt gedrukt tijdens het opblazen van het kussen. Tegelijkertijd met het activeren van het nooduitstapsysteem, worden ook de veiligheidsriemen automatisch ontkoppelt. De vlieger wordt nu binnen een seconde tot boven de cockpitrand getild en kan dan makkelijker uitstappen.
Afbeelding 14-1 Nooduitstapsysteem