4.2.2 VFR-COMMUNICATIE OP GECONTROLEERDE VLIEGVELDEN
Gecontroleerde stations herken je aan de naam. Woorden als control, tower en ground slaan op gecontroleerd verkeer. Bijvoorbeeld “Eelde tower.”
Wanneer het nodig is om zonder RT bevoegdheid een officieel station of een ander vliegtuig aan te spreken, dan kun je je aan de volgende basisvolgorde van een bericht houden.
- Naam station dat je oproept (en eventueel een groet)
- Naam eigen station
- Vliegtuigtype (Kies “glider” of “Touring Motor Glider”
- Positie waar je je bevindt
- Hoogte
- Je boodschap
In het volgende voorbeeld zien we een zweefvliegtuig met de registratie PH-771, die zich ongeveer 4 kilometer oost van Assen op 750 meter hoogte bevindt en vanwege slecht weer niet om het gecontroleerde luchtruim heen kan vliegen. Hij wil graag door het zuidelijke deel van de CTR wil vliegen. Onthoud dat je dit niet mag doen zonder RT-bevoegdheid.
Begin het gesprek met de naam van het station dat je aanspreekt en dan je eigen registratie.
EELDE TOWER, PAPA HOTEL SEVEN SEVEN ONE (GOEDEMORGEN) |
|
PAPA HOTEL SEVEN SEVEN ONE, EELDE TOWER, GO AHEAD |
Zonder pauze geef je daarna je type vliegtuig, positie, hoogte en de reden van je oproep.
Glider (of Touring Motor Glider), VFR, 2 miles east of Assen, at 2500 (two thousand, five hundred) feet, request crossing your CTR from East to West, south of the aerodrome in the direction of Drachten, between 2500 feet and 1500 feet due to weather”
De rest van je bericht ziet er dan als volgt uit:
|
type, positie hoogte |
GLIDER VFR, TWO MILES EAST OF ASSEN, AT TWO THOUSAND FIVE HUNDRED FEET, |
|
boodschap |
REQUEST TO CROSS YOUR CTR FROM EAST TO WEST,
PAPA HOTEL SEVEN SEVEN ONE |
In het geval van ons voorbeeld zal Eelde toren antwoorden met:
- een toestemming (klaring),
- een weigering (“negative” of “unable”)
- of, als het druk is, dan zetten ze je in de wacht met de volgende boodschap “Standby”.
Weigering |
PH-771, EELDE TOWER
|
|
Toestemming |
PH-771, EELDE TOWER YOU ARE CLEARED TO CROSS THE EELDE CTR BETWEEN 2500FT AND 1500FT, QNH 1016, REMAIN SOUTH OF THE AERODROME AND SQUAWK 1234 |
Je leest een bericht als volgt terug; read back:
Toestemming |
CLEARED TO CROSS THE CTR FROM EAST TO WEST, BETWEEN 2500 AND 1500 feet QNH 1016 WILCO, SOUTH OF THE AERDROME SQUAWKING 1234 PH-771 |
In ons voorbeeld zeg je met “wilco” dat je zuid van de luchthaven zult blijven. Je kunt daar nog aan toevoegen 'south of the aerodrome' om aan te geven dat je het begrepen hebt. Een transpondercode zoals “squawk 1234” of radiofrequenties moet je helemaal teruglezen en mag je niet met “wilco” bevestigen.