8.13 NOODPARACHUTES
8.13.1 Noodparachute
Omdat een parachute niet behoort tot de vaste uitrusting van een zweefvliegtuig, is de verwachting van de auteur dat EASA hier niet de noodparachute van de vlieger bedoelt. Desalniettemin wordt herhaald (zie hoofdstuk 1 ‘Constructies’) dat de ‘ripcord’ van een dergelijke noodparachute via een zogenaamde ‘static line’ aan een speciaal rood oog in de cockpit kan worden bevestigd. Mocht een vlieger met omgegespte parachute het vliegtuig moeten verlaten, dan zal, zodra de static line wordt strakgetrokken, de parachute zich automatisch gaan openen. Meer informatie over dit soort noodparachutes kunt u vinden bij het vak ‘Operationele procedures’.
13.2 Remparachute
Ook wordt hier herhaald dat sommige zweefvliegtuigen kunnen zijn uitgerust met een remparachute in de staart welke kan worden ‘getrokken’ om een zeer steile nadering mogelijk te maken bij een dreigende ‘overshoot’ in een te kort landingsveld. Zie verder hoofdstuk 5 ‘Stuurorganen en Roeren’.
13.3 Ballistisch terugbrengsysteem
Een andere ontwikkeling op het gebied van veiligheid is de inbouw van een zogenaamd ballistisch terugbreng systeem (ballistic recovery system, BRS) welke de kans op het overleven van een crash aanzienlijk vergroot. Kleine vliegtuigen kunnen hiertoe worden uitgerust met een parachute welke in geval van nood door een raket kan worden afgevuurd. Raket en parachute zijn onzichtbaar ingebouwd in de romp ter hoogte van de vleugels. De parachute is via koorden verbonden met een stel banden die ingebed zitten in de (kunststof) constructie van het vliegtuig. Wanneer aan een hendel achter het hoofd wordt getrokken, zal de raket onder medeneming van de parachute, een gat in de romp schieten. Als de parachute is geopend, zal het vliegtuig in een nagenoeg horizontale positie met ongeveer 5-7 m/s omlaag bewegen.
Afbeelding 13-1 Ballistisch terugbrengsysteem in actie
Opmerking
De raket bevat een levensgevaarlijke, explosieve lading. Bij verkeerd gebruik, bij brand, of bij een crash waarbij de raket niet is gebruikt, kan deze tot ontbranding komen en daarbij personen dodelijk verwonden. Het wordt aanbevolen om waarschuwingsstikkers aan te brengen op de romp ter hoogte van de raket.
Afbeelding 13-2 Waarschuwingsstikker
Opmerking
Een ballistich terugbrengsysteem brengt de nodige (gewichts) implicaties met zich mee. Zo moet de cockpit extra worden versterkt en dient men rekening te houden met het extra gewicht van parachute en raket. Om deze redenen wordt een dergelijk systeem in zweefvliegtuigen niet door iedereen[1] als haalbaar gezien.
[1] https://www.dg-flugzeugbau.de/en/library/recovery-system