4.12 GEBRUIK RADIO EN TRANSPONDER
- Alleen zakelijke informatie
- Eerst luisteren en dan zenden
- Eerst de ander z'n callsign noemen en dan je eigen callsign
- Tijdens de vlucht de transponder op ALT en meestal op 7000.
- een display met daarop de geselecteerde radiofrequentie of het kanaalnummer:
- een “zendknop” ( push to talk button / PTT) op de stuurknuppel of op het instrumentenbord:
- een volumeknop en een squelch-knop (ruisonderdrukker);
- knoppen om van radiofrequentie te wisselen.
Tot aan 2018 hadden de zweefvliegradio's een kanaalseparatie van 25 kHz. Na 122.475 MHz kwam 122.500 MHz en dan 122.525 MHz. Aangezien er een tekort aan frequenties was, moesten alle radio's vervangen worden door radio's met een kanaalseparatie van 8.33 kHz. De frequentie van de Friese Aero Club was 123.350 MHz en dit is nu geworden kanaal 123.355. Bij 8.33 kHz-separatie is het woord frequentie vervangen door kanaal.
Kort en krachtig
Voor de zweefvliegers is een aantal kanaalnummers beschikbaar gesteld: 122.480; 122.505; 123.355; 123.380; 123.505; 129.980 en 130.130. Deze kanalen gelden alleen voor het Nederlandse luchtruim. Bij het vliegen in het buitenland mag je deze kanalen niet gebruiken, want die kunnen daar toegewezen zijn aan grondstations van vliegvelden.
De frequentie 121.500 MHz is de internationale noodfrequentie. Veel stations en instanties luisteren daarop uit. Dit kanaal moet volledig vrij blijven voor noodoproepen. Zorg ervoor dat je bij het checken van de radio eerst kijkt op welke frequentie hij staat voor je de zendknop indrukt!
Reikwijdte
Uitluisteren en oproepvolgorde
Onder het vliegen luister je natuurlijk niet naar alles wat op de radio gezegd wordt. Maar als iemand jouw roepnaam noemt, trekt hij jouw aandacht. Daarom begin je een oproep altijd met het callsign (de roepnaam) van degene die je moet hebben. Je begint pas met het zenden van de oproep als een ander gesprek beëindigd is. Eerst uitluisteren en dan zenden en eerst de ander z'n roepnaam en dan het eigen callsign, behoren vaste procedures te zijn. Een oproep tijdens een overland van de PH-784 naar de zweefvliegclub op vliegveld Leeuwarden kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
Leeuwarden grond - Foxtrot Kilo | |
Foxtrot Kilo - Leeuwarden grond | |
Foxtrot Kilo boven Drachten 1000 m bezig met final glide | |
Foxtrot Kilo de wind is 180° met 5 knopen | |
180° en 5 knopen, bedankt en tot straks |
Leeuwarden grond is de zweefvliegclub. Leeuwarden Tower is de toren van de vliegbasis en die zit op een ander kanaalnummer (120.705). De letters FK zijn de wedstrijdletters die op de PH-784 staan. Het spellen van de wedstrijdnamen of de PH-nummers gebeurt volgens het internationale spellingsalfabet. De PH-784 kan dus opgeroepen worden met Papa Hotel seven eight four of met de naam Foxtrot Kilo.
Hieronder zie je dat alfabet met daarnaast de uitspraak. De lettergreep die onderstreept is krijgt de klemtoon. De uitspraak is als volgt.. (link naar NATOPhoneticAlphabet.ogg).
Spelling | Uitspraak | Spelling | Uitspraak | |||
A | ALFA | AL-FA | N | NOVEMBER | NO-VEM-BER | |
B | BRAVO | BRA-VO | O | OSCAR | OS-CAR | |
C | CHARLIE | CHAR-LIE | P | PAPA | PA-PA | |
D | DELTA | DEL-TA | Q | QUEBEC | KEH-BECK | |
E | ECHO | É-KO | R | ROMEO | RO-ME-O | |
F | FOXTROT | FOX-TROT | S | SIERRA | SEE-AIR-RA | |
G | GOLF | GOLF | T | TANGO | TENG-GO | |
H | HOTEL | HO-TEL | U | UNIFORM | YOU-NI-FORM | |
I | INDIA | IN-DIA | V | VICTOR | VIK-TOR | |
J | JULIETT | DJOE-LIET | W | WHISKY | WIS-KIE | |
K | KILO | KI-LO | X | X-RAY | EKS-RAY | |
L | LIMA | LI-MA | Y | YANKEE | JENG-KEY | |
M | MIKE | MAAIK | Z | ZULU | ZOE-LOE |
Hieronder zie je de uitspraak van de cijfers en de getallen. De getallen hundred en tousand worden alleen gebruikt bij het aangeven van de hoogt of het zicht. Getallen die uit meer dan één cijfer bestaan worden één voor één uitgesproken
cijfer | uitspraak | voorbeeld | |||
0 | ZERO | SIRRO | . | DECIMAL | |
1 | ONE | 30 | TREE ZERO | ||
2 | TWO | 75 | SEVEN FIFE | ||
3 | TREE | 100 | ONE HUNDRED | ||
4 | FOUR | FOU-ER | 1000 | ONE TOUSAND | |
5 | FIVE | PH-731 | PAPA HOTEL SEVEN TREE ONE | ||
6 | SIX | FL 95 | FLIGHT LEVEL NINER FIVE | ||
7 | SEVEN | 090° | HEADING ZERO NINER ZERO | ||
8 | EIGHT | SQUAWK 7000 | SQUAWK SEVEN ZERO ZERO ZERO | ||
9 | NINER | NEI-NER | 123.35 | ONE TWO TREE DECIMAL TREE FIVE |
TRANSPONDER
Het woord transponder komt van de woorden: transmitter (zender) en responder (antwoorder). Na de invoering van de transponderplicht, in het grootste gedeelte van het Nederlandse luchtruim, zijn de meeste zweefvliegtuigen uitgerust met een zogenaamde Mode S transponder.
Bijna het hele Nederlandse luchtruim is eenTMZ, een Transponder Mandatory Zone. Alleen onder de 1200 ft hoef je geen transponder te hebben en in het weekend als er geen militair verkeer is, mag je in een gedeelte van het Nederlandse luchtruim zonder transponder vliegen. Zweefvliegtuigen die wel een transponder hebben moeten die altijd tijdens het vliegen aan hebben. Zweefvliegtuigen met maar één accu kunnen buiten een TMZ de transponder uitzetten (zie SERA 13001)
Een transponder zendt (transmit) en antwoordt (respond). Hij zendt periodiek een signaal uit en antwoordt wanneer hij door een radar of een ACAS (Airborne Collision Avoidance System van een verkeersvliegtuig) wordt ondervraagd. Als antwoord stuurt hij een signaal terug dat informatie bevat over bijvoorbeeld de transpondercode en de hoogte van het vliegtuig. Dat signaal wordt door de radar of ACAS opgevangen en verwerkt tot een afstand en een richting. Welke informatie er precies door de transponder wordt doorgegeven hangt af van de instelling van de transponder.
Transponder instellingen
We kennen de volgende instellingen:
- Mode A: Bij mode A wordt de vier-cijferige code uitgezonden.
- Mode C: Bij mode C wordt de vlieghoogte (uitgedrukt in Flight Level, dus gebaseerd op 1013.2 hPa) uitgezonden.
- Mode A/C: Bij mode A/C wordt de 4-cijferige code plus de vlieghoogte uitgezonden.
- Mode S: Bij mode S zendt de transponder naast de 4-cijferige code en de drukhoogte tevens een unieke 24-bits identificatiecode uit. Deze identificatiecode bevat o.a. het registratiekenmerk van het vliegtuig (bijvoorbeeld: PH-731).
De 24-bits identificatie wordt door de nationale luchtvaartautoriteit toegekend. In Europees luchtruim moeten Mode S-transponders gebruikt worden.
Voor de start zet je de transponder op standby. Dat is de opwarmstand. Wanneer je de transponder op ON zet (Mode A) dan wordt alleen de vier-cijferige code uitgezonden. Alleen op de stand ALT (Mode ACS) wordt hoogte, positie en de identificatiecode weergegeven. Wanneer de transponder per ongeluk op ON staat i.p.v. op ALT dan kan de verkeersleiding vragen om de transponder op ALT (mode ASC) te zetten. Zo'n verzoek over de radio luidt dan:
PH-751 SQUAWK CHARLIE | |
SQUAWKING CHARLIE PH-751 |
Het is belangrijk om bij de cockpitcheck je transponder op ALT aan te zetten zodat de luchtverkeersleiding en andere vliegtuigen je positie, hoogte en identificatiecode hebben. Je hoeft niet in contact te zijn met een verkeersleider om toch voordeel van je transponder te hebben. Zo waarschuwt de verkeersleiding groter (en sneller) verkeer van jouw aanwezigheid. Ook ACAS maakt gebruik van de transpondersignalen ter voorkoming van botsingen
De transponder op de afbeelding staat ingesteld op code 7000. Bij vliegen in ongecontroleerd gebied blijft de transponder op deze code staan. In gecontroleerd luchtruim kan de verkeersleiding je vragen om een andere code te squawken. Er zijn een paar speciale codes:
Speciale transponder-codes:
7000 Voor vliegen in ongecontroleerd gebied
7500 code om aan te geven dat er sprake is van een kaping
7600 code om aan te geven dat er sprake is van uitval van de radioverbinding
7700 code om aan te geven dat er sprake is van een noodgeval
Een geheugen steuntje voor die codes:
seven five, someone with a knife
seven six, ik hoor niks
seven seven, we're going to heaven
Op de transponder zit ook een IDT-knop (ident-knop). Het kan voorkomen dat de verkeersleiding je opdraagt om deze in te drukken: “Squawk ident!” Je drukt dan 1 keer op de IDT-knop en bij de verkeersleider zal jouw positie gedurende enige tijd oplichten op het scherm.
Lees voor het gebruik van je transponder altijd goed het handboek om verkeerd gebruik te voorkomen.