3L3 - ONDERHOUDSGEGEVENS
Dit hoofdstuk bestaat uit drie delen:
- Luchtwaardigheidsaanwijzingen, instructies voor blijvende luchtwaardigheid (AMM, IPC enz.);
- Vlieghandboek;
- Onderhoudsgegevens.
1 LUCHTWAARDIGHEIDSAANWIJZINGEN, INSTRUCTIES VOOR BLIJVENDE LUCHTWAARDIGHEID (AMM, IPC ENZ.);
AD's = Airworthiness Directives Een verplicht op te volgen aanwijzing van de luchtvaartautoriteiten. AD’s kunnen worden uitgegeven voor vliegtuigen, maar ook voor onderdelen. EASA publiceert alle AD's vanaf 2003 op deze website. Door de naam van de fabrikant van het zweefvliegtuig in te vullen kun je de AD's voor een vliegtuig vinden.
Een AD moet meestal uitgevoerd worden door een technicus en in sommige gevallen door bepaalde Part 145 bedrijven of door de fabrikant Zie: https://ad.easa.europa.eu/
AMM = Aircraft Maintance Manual Bij elk zweefvliegtuig hoort een Maintance Manual (MM). In het Duits Wartungshandbuch (WHB). Het bevat de onderhoudsaanwijzingen en aanwijzingen voor het uitbouwen en inbouwen van onderdelen van het vliegtuig. Gedurende de jaren komen er wijzigingen en aanvullingen op het Maintance Manual en daarom moet altijd de laatste revisie versie worden gebruikt. Het AMM behoort bij de technische administratie van het zweefvliegtuig aanwezig te zijn maar behoort niet tot de boorddocumenten.
IPC = De Illustrated Parts Catalogue is een begeleidend document bij het Aircraft Maintenance Manual (AMM). De geïllustreerde onderdelencatalogus (IPC) bevat de illustratie en identificatie van vervangende onderdelen en samenstellingen die nodig zijn voor het onderhoud van het gespecificeerde vliegtuigmodel. De IPC is een essentiële aanvulling voor gebruikers van het Aircraft Maintenance Manual (AMM), maar heeft niet de gelijkwaardige goedgekeurde status en mag alleen worden gebruikt als ondersteunende referentie, waarbij de AMM als gezaghebbende referentie geldt in geval van eventuele verschillen.
De IPC is bedoeld voor gebruik bij het identificeren van onderdelen en ter illustratie van de assemblagerelaties, terwijl de AMM moet worden gebruikt voor het verwijderen en installeren van onderdelen van het vliegtuig.
2 VLIEGHANDBOEK
Vlieghandboek = Bij elk zweefvliegtuig hoort een goedgekeurd vlieghandboek. Het vlieghandboek geeft uitleg over het veilig gebruik van het zweefvliegtuig en behoort bij de boorddocumenten. De inhoud van het vlieghandboek van bijvoorbeeld een DG1000S bestaat uit de volgende hoofdstukken:
Flight manual DG-1000S
- General
- Limitations
- Emergency procedures
- Normal procedures
- Performance
- Mass (weight) and balance
- Sailplane and systems description
- Sailplane handling, care and maintenance
- Supplements
3 ONDERHOUDSGEGEVENS
Voor elk toestel moet een dossier bijgehouden worden dat volgende documenten bevat:
- Officiële documenten:
- Inschrijvingsbewijs
- Bewijs van Luchtwaardigheid CoA
- Laatste ARC
- Radiovergunning
- Geluidscertificaat
- Gelijkvormigheidsattest (EASA form 52, enkel voor nieuwere toestellen)
- AMP
- Alle manuals (up to date) van het toestel en alle componenten
- Certificaten van geïnstalleerde componenten (EASA form 1)
- Overzicht van de uitvoering van alle (recurrent) AD’s en TN’s
- Volledig archief van alle documentatie / werkrapporten van de uitvoering van alle
- AD’s
- TN’s
- Modificaties
- Reparaties
- De beschrijving van elk actueel uitgesteld onderhoud.
- Archief van alle AR-rapporten en ARC’s
- Inventaris en gewichts- zwaartepuntsbepaling
- Opvolging van alle componenten met een beperkte levensduur
Hoewel het niet wettelijk verplicht is om de volgende documenten te archiveren gedurende de hele levensduur van het toestel, wordt aangeraden om dit toch te doen voor:
- Alle ARC’s en AR rapporten
- Werkrapporten van de jaarlijkse onderhoudsbeurten
- Weegrapporten
Deze documenten kunnen later nog nuttig zijn bijvoorbeeld bij de verkoop van het toestel.
Alle actuele en voorgaande vliegtuigjournaals behoren aanwezig te zijn.
Het journaal (Vliegtuiglogboek, Aircraft logbook)
De gezagvoerder van een vliegtuig zorgt ervoor dat na afloop van de vlucht het journaal (het blauwe boekje) wordt bij gehouden.
Hij vermeldt daarin:
- de datum, de plaats en het tijdstip van aanvang en einde van de vlucht;
- de duur van de vlucht;
- de aard van de vlucht;
- de naam en taak van elk lid van het boordpersoneel;
- eventuele klachten of defecten en technische storingen, opgelopen schade en verrichte herstellingen die tijdens de vlucht zijn voorgekomen, respectievelijk zijn uitgevoerd;
- ongevallen, bijzondere voorvallen en overschrijding van de gestelde gebruiksgrenzen die zich hebben
voorgedaan - de handtekening van de gezagvoerder.
Opmerking: Een vliegtuig moet in een luchtwaardige staat gehouden worden. Een vliegtuig is niet meer luchtwaardig als het beschadigd is of z'n gebruiksgrenzen (die in het vliegtuighandboek staan) heeft overschreden. In het logboek vermeld je een klacht bij een gebrek welke de luchtwaardigheid niet beïnvloedt. Wanneer er in het logboek een defect vermeld wordt, dan is dat een gebrek welke de luchtwaardigheid wél beïnvloedt. Bij een defect is het vliegtuig niet meer inzetbaar. Een defect moet voor de eerstvolgende vlucht worden hersteld.