DE OPLEIDING VOOR PART 66 L1 of L2 TECHNICUS
Ruim 25 jaar geleden was er in Hoogeveen een cursus voor zweefvliegers die instructeur of technicus wilden worden. Ik was toen al instructeur en heb, met een aantal leden van mijn club, de cursus voor technicus gedaan. De cursus werd gegeven door technici die vanuit de praktijk vertelden over het onderhoud van zweefvliegtuigen en over reparaties die een technicus zelf kan doen of beter over kan laten aan bijvoorbeeld het Service Center Terlet. Het was een hele leerzame cursus. Wanneer je van zweefvliegen houdt is het sowieso heel interessant om zoveel mogelijk over zweefvliegtuigen te leren.
Om technicus te worden moest je het HANDBOEK VOOR TECHNICI bestuderen. Een dikke map en daar stond de hele theoriestof in. Voor de praktijk hield je in een klein geel logboekje bij welke werkzaamheden je onder toezicht van een technicus gedaan had. Na het slagen voor het theorie-examen en voldoende werkzaamheden kreeg je je technicus-bevoegdheid.
Daarna is er in het noorden van Nederland niet weer een cursus voor technicus geweest en dat is jammer. Je kunt natuurlijk gewoon zelf de theorie voor technicus erin stampen maar soms heb je net even een duwtje nodig en dat was voor mij die cursus. Zonder die cursus was ik niet technicus geworden. Ik dacht toen nog dat zoiets alleen was voor zweefvliegers die voor hun beroep een technische opleiding gevolgd hadden.
De CTZ probeert de drempel om technicus te worden zo laag mogelijk te krijgen. Daarom waren ze in 2023 van plan om weer een klassikale cursus voor technici te gaan organiseren. Ervaren technici werden gevraagd om daar vanuit de praktijk jou te leren welke reparaties aan zweefvliegtuigen je zelf kunt doen, welke materialen je moet gebruiken en hoe je het werk moet uitvoeren. Helaas was het aantal aanmeldingen voor die cursus zo gering dat er geen landelijke theoriecursus kon worden georganiseerd.
Vind je het winteronderhoud aan de zweefvliegtuigen niet vervelend en ben je ook van mening dat de contributie zo laag mogelijk moet blijven, bestudeer dan zelf de benodigde theorie en geef je op voor het landelijk examen technicus wat een paar keer per jaar door het KEI wordt georganiseerd.
DE OPLEIDING VOOR PART 66 L1 of L2 TECHNICUS
Om zweefvliegtechnicus te worden moet je tegenwoordig een PART 66 L1 of L2 bevoegdheid halen. Deze bevoegdheid krijg je als je geslaagd bent voor een theorie-examen dat afgenomen wordt door het KEI (KNVvL Examinering Instituiut) d.m.v. meerkeuze-vragen en je moet met een logboek aantonen dat je beschikt over minimaal 2 jaar praktijkervaring.
PRAKTIJKERVARING
Je kunt je logboek bijhouden met een programma dat rechts boven op de CTZ-site staat en dat onder windows werkt, of je houdt het bij in bijvoorbeeld een exell-sheet. Je vermeldt:
datum | registratie | type | werkzaamheden | uren | workorder/logentry | paraaf en nummer | onder toezicht van |
Voor meer info over de praktijkervaring zie de CTZ-site en dan onderaan bij Praktijkervaring aantonen.
HET THEORIE-EXAMEN
Het oude Handboek voor Technici wordt niet meer gebruikt. Een nieuwe versie van de theoriestof staat nu online op de website van het KEI Zie: KEI (KNVvL Examinering Instituiut
Een zweefvliegtechnicus wordt sinds 2020 opgeleid volgens Part 66. De leerstof die je daarvoor moet kennen staat in VERORDENING (EU) 2018/1142 en die komt niet één op één overeen met de online-versie die op de KEI-site staat. Gelukkig staan er per vak studietips waar je de benodigde leerstof op het web kunt vinden. Dat zoeken is een tijdrovende bezigheid waarbij je bovendien zelf moet bepalen wat je wel en je niet hoeft te kennen.
Op deze website wordt geprobeerd om de leerstof geordend volgens de Verordening (EU) 2018/1142 bij elkaar te plaatsen. Per hoofdstuk wordt aangegeven of er nog aan gewerkt wordt. Mocht je opmerkingen, correcties of aanvullingen hebben dan worden die erg op prijs gesteld.
In VERORDENING (EU) 2018/1142 staat aangegeven over welke onderwerpen vragen gesteld kunnen worden en tevens wordt aangegeven op welk niveau die vragen zijn.
Als zweefvliegtechnicus mag je certificaten van vrijgave voor gebruik afgeven en afhankelijk van de onderdelen (modules) waar je voor geslaagd bent, mag je de volgende werkzaamheden aan zweefvliegtuigen en motorzwevers verrichten:
- onderhoud aan de structuur, de motoren, de mechanische en elektrische systemen
- werkzaamheden aan radio-, ELT- (Emergency Locator Transmitters) en transpondersystemen;
- werkzaamheden aan andere avionicasystemen, waarbij eenvoudige tests nodig zijn om de luchtwaardigheid ervan aan te tonen.
Bij de opleiding kun je een keuze maken of je alleen voor kunststof zweefvliegtuigen (composiet) een bevoegdheid wilt halen of voor alle soorten (dus ook houten en metalen). Hieronder staat rechts aangegeven welke modules je daarvoor moet halen en links staat welke Part 66 L bevoegdheid je dan krijgt.
Subcategorieën | Modules die vereist zijn voor elke subcategorie (verwijs naar de onderstaande syllabustabel) |
L1C: zweefvliegtuigen, alleen composiet | 1L, 2L, 3L, 5L, 7L en 12L |
L1: zweefvliegtuigen |
1L, 2L, 3L, 4L, 5L, 6L, 7L en 12L |
L2C: zweefvliegtuigen, gemotoriseerde zweefvliegtuigen en ELA-1 SEP, alleen composiet |
1L, 2L, 3L, 5L, 7L, 8L en 12L |
L2: zweefvliegtuigen, gemotoriseerde zweefvliegtuigen en ELA-1 SEP | 1L, 2L, 3L, 4L, 5L, 6L, 7L, 8L en 12L |
Per module staat aangeven over welke kennis je moet beschikken. De modules zijn:
Module 1L - BASISKENNIS
Module 2L - MENSELIJKE FACTOREN
Module 3L- WETGEVING
Module 4L - CEL HOUT/METALEN FRAME EN DOEK
Module 5L - CEL COMPOSIET MATERIALEN
Module 6L - CEL METAAL
Module 7L - CEL ALGEMEEN
Module 8L - MOTOREN
Module 12L- RADIO COM/ELT/TRANSPONDER/INSTRUMENTEN