ONDERHOUD ZWEEFVLIEGTUIGEN

Het onderhoud aan zweefvliegtuigen is in alle EU-landen op dezelfde manier geregeld. Samengevat komt het hier op neer:

  • Wie welk onderhoud aan zweefvliegtuigen mag doen staat in: EASA-Part ML
  • Hoe en wanneer het gedaan moet worden staat in het onderhoudsprogramma van elk vliegtuig.
  • Wie, op welke datum, onderhoud, of een reparatie, heeft uitgevoerd, staat In het vliegtuiglogboek.

Een eigenaar (mede-eigenaar/clublid/huurder) is verantwoordelijk voor het onderhoud en het luchtwaardig houden van een zweefvliegtuig. Een eigenaar mag veel onderhoudstaken zelf uitvoeren en een aantal taken niet. Gelukkig beschikken de zweefvliegclubs over zweefvliegtechnici die bijna alle werkzaamheden mogen uitvoeren. 

Hoe je zweefvliegtechnicus kunt worden staat beschreven bij: De opleiding voor Part 66 zweefvliegtechnicus. 

Elk vliegtuig heeft:

  • een vlieghandboek (flight manual),
  • een onderhoudsboek (maintance manual)
  • en een onderhoudsprogramma (AMP=aircraft maintance program). 

Op deze pagina vind je hieronder vlieghandboeken, onderhoudsboeken en onderhoudsprogramma's voor de volgende zweefvliegtuigen. Pegase 101A / Duo Discus XLT / LS7WL / Grunau Baby / DG1000 / LS4 / ASW28 /

PEAGASE 101A

Sinds 1998 ben ik de trotse bezitter van de PH-731, een Pegase 101A. Dit zweefvliegtuig is gebouwd in Frankrijk en dat merk je direct wanneer je erin vliegt. Het veert en vliegt net zo soepel als een franse auto. De fabriek die het vliegtuig heeft gebouwd heet Centrair en staat in Le Blanc. Het zweefvliegtuig staat ook wel bekend onder de naam Centrair 101A.

Wanneer je het zweefvliegtuig nauwkeurig bekijkt dan ontdek je dat het als twee druppels water lijkt op de ASW-19 of ASW-20. Centrair heeft in het verleden, onder licentie van Schleicher, de ASW-20 F gebouwd. Daarna is de Pegase ontwikkeld. Alleen het vleugelprofiel is door de fransen ontworpen, voor de rest hebben ze de mallen van de ASW-20F gebruikt. Ik heb gehoord dat het profiel met z'n goedige eigenschappen speciaal ontworpen is voor het vliegen in de bergen. Mijn zweefvliegtuig is in 1983 gebouwd. Van dit type zijn er ongeveer 600 gemaakt en ze vliegen vooral in Frankrijk.

In 2004 was het vliegtuig toe aan een grote onderhoudsbeurt. Het is toen helemaal kaal geschuurd, voorzien van een fijne glasvezellaag en daarna gespoten met autolak met daaroverheen een vernislaag. Dit werk is bijzonder netjes gedaan door MD-FLUZEUGBAU in Duitsland. Het vliegtuig is volgens M&D nu beter dan toen het nieuw was.

De naam Pegase komt van Pegasus, het vliegende paard uit de Griekse mythologie. Het logo voor de kar is ontworpen door Friese Aero Clublid Frank Hiemstra.

Op de kar ziet het er zo uit:

 

 Duo Discus XLT

Sinds 2016 ben ik mede-eigenaar van een Duo Discus XLT. Je vindt hieronder het:

LS7WL

Eind  2021 hebben Roelof en ik in Oostenrijk deze LS7WL gekocht. Bij het Service Centrum Terlet werden er Neo winglets op geplaatst. Het onderhoudsprogramma is gemaakt aan de hand van het MIP (het Minimum Inspection Programme van Part ML) en aangevuld met aanwijzingen van de DAH (cursief getypt).

Grunau Baby

 

Ook sinds 2016 ben ik voor 1/30 mede-eigenaar van deze Grunau Baby. Hoe dat zo gekomen is lees je in dit verhaal. Je vindt hier meer informatie over de Grunau Baby:

  • www.grunaubaby.nl
  • inspectieschema1982
  • handboek Grunau Baby II
  • Boek: Grunau Baby's in Nederland; van Ben Schenk
  • Oud hout oud goud, samengesteld door Janssen Groesbeek en Neelco Osinga
  • Die Evolution der Segelflugzeuge; van Günter Brinkmann en Hans Zacher en dan bladzijde 45 en bladzijde 46 over de geschiedenis van de Grunau Baby waar meer dan 5000 exemplaren van gebouwd zijn.

Hieronder staat informatie over een aantal zweefvliegtuigen van de Friese Aero Club.

DG1001S

 

LS4

ASW28